Bydlení a domov

Všude dobře, doma nejlépe. Jak si zařídit krásné bydlení a útulný domov.

Děti a rodina

Děti jsou největší radostí. Kdo je nemá, chce je. Rodina je cennější než všechno bohatství světa.

Krása a móda

Krásná může být každá žena. Ovšem nestačí jen chtít. Je třeba pro to také něco udělat.

Praktické rady

Rady a tipy, které využijete v běžném životě. Ušetřete si práci, čas i peníze.

Sex a vztahy

Sex je kořením života. Jak vycházet s partnerem, jak pracovat na vztazích.

Domů » Zdraví

Zácpa trápí dospělé i děti

Zácpa je velice nepříjemná záležitost. Může Vás potkat znenadání a rychle také odejít (například vinou dietní chyby, v těhotenství nebo po pobytu v nemocnici, kdy ležíte prakticky bez jakéhokoliv pohybu). Pak je ale zácpa taková, která Vás trápí mnoho let a nepomáhá téměř nic. Jak ji řešit a co na zácpu opravdu zabírá?

Jak častá stolice je zdravá?

Někdo se domnívá, že když nemá stolici každý den, trpí zácpou. To je ale hojně rozšířený omyl. Důležitější je, aby byla stolice pravidelná a vyprazdňování bezbolestné. Pokud máte méně než tři stolice týdně, může se jednat o zácpu. Jestliže jste byli zvyklí na určitou pravidelnost a najednou to nejde, můžete pociťovat i křeče v břiše.

Co je příčinou zácpy?

Nejčastější příčinou zácpy je nesprávný jídelníček, tedy spousta bílého pečiva a sladkostí (někteří rodiče své děti varují, aby nejedli hodně čokolády, nebo budou mít zácpu). V některých případech za to však může i nezdravý životní styl, tedy nepravidelné stravování, málo pohybu, nedostatečný pitný režim nebo stres. Někde je to dáno genetikou, různými nemocemi nebo užíváním některých léků. Vyvarujte se proto častého pití černého čaje nebo mléka a pojídání sladkostí, zejména pak čokolády a kakaa, případně instatních pokrmů.

Akutní versus chronická

Krátkodobá neboli akutní zácpa Vás nejčastěji potká na dovolené. Je spojená s nervozitou z nového prostředí nebo stresem ze zdejších hygienických podmínek. Dalším důvodem akutní zácpy může být změna životního stylu, strach nebo tréma, nedostatečný příjem tekutin nebo vlákniny či užívání některých léků, na které tělo není zvyklé (velký vliv mají například antidepresiva nebo antibiotika).

Dlouhodobá zácpa neboli chronická se projevuje obtížným vyprazdňováním, přičemž frekvence jednotlivých stolic je méně než dvě za týden. V takovém případě Vás může bolet břicho i hlava, můžete pociťovat únavu nebo závratě a nemůžete se soustředit. Zácpa Vás nemusí ale může varovat před vážným onemocněním. Projevují se tak například záněty, intolerance lepku, hemeroidy nebo zhoubná onemocnění. Některé nemoci s trávícím ústrojím vůbec nesouvisí a přesto se projevují zácpou. Jde například o sníženou funkci štítné žlázy, neurologické problémy, záněty močových cest nebo gynekologické potíže.

Zácpa, za kterou si můžeme sami

Vyloženě civilizační chorobou je zácpa habituální, jinými slovy funkční nebo také obvyklá. Jedná se o nejběžnější formu zácpy, kterou trpí až 95% pacientů s tímto onemocněním, přičemž si ji vypěstujeme sami. Vyskytuje se zejména u žen a hlavními faktory vzniku tohoto druhu zácpy jsou nedostatek pohybu, vlákniny a tekutin a také častým potlačováním potřeby z důvodu spěchu nebo studu. Jedná se o chronické onemocnění, které by se v žádném případě nemělo léčit dlouhodobým užíváním projímadel.

Jak se zácpy zbavit?

Pokud se nechcete uchýlit k užívání laxativ, zkuste přírodní metody. Bylinky jako například máta Vám uleví a pomohou jen krátkodobě, ale nevyřeší pravou příčinu problému. Obohaťte svůj jídelníček o vlákninu v podobě ovoce, zeleniny, luštěnin a záměny bílého pečiva za celozrnné. Stejně tak zařaďte do svého denního programu pohyb. Čistou vlákninu (Psylium) koupíte v lékárnách a příprava je jednoduchá – podává se rozpuštěná ve vodě. Dobře poslouží také švestkový kompot, sušené fíky nebo meruňky či nastrouhané jablko, ponechané při pokojové teplotě do zhnědnutí. Někomu může pomoci pojídání zakysaných mléčných výrobků, zelí, otrub zamíchaných do jogurtu nebo lněného semínka namočeného ve vodě.

Zvyšte svůj denní příjem tekutin alespoň na dva litry, ale vyvarujte se nárazového pití, kterým se snažíte dohnat nedostatečnou hydrataci organismu za celý den. Krátkodobě můžete použít i projímadla ve formě tablet, kapek, čípků nebo čajů. Dejte si však pozor na jejich nadužívání, hrozil by Vám laxativní návyk. To znamená, že by si Vaše tělo na užívání projímadel natolik zvyklo, že byste nebyli schopni se bez projímadel vyprázdnit a postupem času by Vaše tělo vyžadovalo zvyšování jejich dávek. Z tohoto začarovaného kruhu není jednoduché najít cestu ven. Navíc si můžete vážně poškodit střevní sliznici a stěny střev.

Napsat komentář!

Přidat komentář nebo trackback z vašeho místa. Můžete také odebírat komentáře přes RSS.

Přidávejte příspěvky k tématu. Nepřidávejte spam.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tento blog podporuje Gravatar. Pro vytvoření Vašeho profilu se zaregistrujte na Gravatar.