Uklízecí návyky přebírá většina Čechů po svých rodičích, přičemž polovina dotázaných vánoční úklid bere jen jako nutné zlo, se kterým jim navíc nikdo nepomůže. Nejvíce času stráví Češi úklidem kuchyně a nejčastěji jim vánoční úklid zabere 5 hodin. Každým rokem toho uklízejí čím dál méně a hitparádu nejméně populárních činností vyhrálo umývání oken. Úklidové služby využívá pouze každý dvacátý dotázaný.
Brno, 18. prosince 2013 – Průzkum realizovaný na přelomu listopadu a prosince 2013 společností Tatrachema přinesl překvapivé závěry týkající se postoje Čechů k vánočnímu úklidu. Ukázalo se, že velký vliv na nás mají rodiče a že úklidem trávíme poměrně hodně času. Téměř každý z nás (95 %) totiž uklízí svépomocí. Průzkumu se zúčastnilo 223 respondentů, přičemž dvě pětiny z nich pocházelo z menších obcí do 10 tis. obyvatel.
“Opět se ukázalo, že i přes nedostatek času a chuti se Češi do vánočního úklidu nakonec vždycky pustí, pouze 3 % dotázaných vánoční úklid zcela ignoruje. Přesto nás překvapilo, že úklidu lidé věnují tolik času. Věříme, že s vhodnými čistícími prostředky, by vánoční úklid zvládli rychleji”, okomentovala výsledky Marta Matyášová ze společnosti Tatrachema.
Také vánoční úklid nesnášíte? Pravděpodobně patříte mezi polovinu Čechů (50,2 %), pro které představuje vánoční úklid neoblíbenou každoroční nutnost, přičemž téměř třetina (26 %) dotázaných dokonce uvedla, že vánoční úklid absolutně nesnáší. Není se jim ale co divit. Polovina Čechů (45,3 %) je na úklid úplně sama a pouze třetině pomůže partner nebo rodiče. Úklidové služby využívá jen 5 % Čechů, z toho pětina jen před Vánoci. Zbytek dotázaných spoléhá na vlastní síly.
Uklízíme méně a dlouho
Typický vánoční úklid zabere Čechům nejčastěji pět respektive od tří do pěti hodin. Překvapivě téměř každý desátý dotázaný (9 %) uvedl, že vánoční úklid mu zabere celkem 10 hodin. Dvě třetiny Čechů toho sice uklízí každým rokem stejně, ale 25 % se přiznalo, že toho uklízí méně – jako nejčastější příčinu uvádějí lenost a nedostatek času, nebo jak vtipně uvedl vybraný respondent – “absolutní neschopnost ostatních členů mé domácnosti podílet se na úklidu nebo alespoň nemařit jeho výsledek.”
Vzorem jsou rodiče
Uklízecí návyky přebírá většina Čechů (79,4 %) od svých rodičů, přičemž 11,7 % z nich dělá téměř vše stejně jako rodiče. Pouze pětina (20,6 %) si vytvořila vlastní postupy a uklízí jinak.
Nesnášíme mytí oken
Nejvíce času stráví Češi úklidem kuchyně a obývacího pokoje, nejméně pak ložnicí a překvapivě také dětským pokojem. Nejméně oblíbenou činností v rámci vánočního úklidu představuje mytí oken a utírání prachu. zajímavostí je, že na praní a škrobení záclon a závěsů si ztěžovalo jen 4 % dotázaných.
Češi začínají s vánočním úklidem v různou dobu, nejčastěji týden nebo měsíc před svátky. Pouze 15,3 % respondentů uklízí v posledních třech dnech před Vánoci.
Podrobné výsledky průzkumu najdete zde: http://goo.gl/VkHMJq
Společnost Tatrachema
Společnost TATRACHEMA CZ byla založena roku 1994, je známá především jako výrobce generacemi prověřených značek Fixinela, Diava a dalších. Výroba Tatrachemy je zaměřena především na výrobky bytové chemie jako jsou WC čističe, prostředky na čištění nábytku, prostředky na úpravu textilií a saponáty. Mezi další oblíbené přípravky patří také autokosmetika nebo tělová kosmetika. Společnost je známá širokému okruhu zákazníků zejména díky dlouholeté tradici, kvalitě a příznivé ceně svých výrobků. www.tatrachema.cz